DSRA Sidecar Experience
verslagen 2013

Zolder 12-14 Juli.

 

Verslag Zolder 13-13-14 juli.

Het weekend van 12 tot 14 juli zou in teken staan van onze eerste wedstrijd op een echt circuit.vooraf gaande aan dit evenement druk doende geweest met de motor,gezien we wat problemen ondervonden in Oss,Brandstofdruk naar beneden gebracht,gehele injectie en kabelboom gecontroleerd en timingen van de nokkenas gecontroleerd en hopen op beter resultaat.Ook het nieuwe spatbord was aanwezig die ik de week er voor op heb gehaald in Spa Francorchamps.



Zaterdag ochtend om 09:30 zouden we de eerste training hebben,en om 09:25 kwamen de heren pas keuren,nouja keuren?stickertje plakken,de training verliep erg goed,het was erg wennen aan het circuit,en de motor liep erg lekker wel wat brullen en klappen bij het terug schakelen maar wel vol vermogen.een goed teken dachten we zo.
Eind van de ochtend zouden we de eerste kwalificatie rijden en reden een 12de tijd van de 15 aanwezige spannen,we waren dus dik tevreden hadden lekker gereden.hadden nog wat probleempjes om sommige bochten te nemen,
in de middag tijdens de 2de kwalificatie was dit probleem verholpen,door later te remmen en bij het max aanremmen het stuur omgooien.ging het span aan de achterkant ruim een meter opzei zodat we hem recht voor de 2de bocht van de chicanes konden krijgen.en zo nog wat secondes konden pakken,
in het verleden kreeg ik vaak een opgepompte rechter onderarm.dit werd veroorzaakt door het opvangen tijdens remmen,hier voor heb ik een schuimrubber blok in elkaar gezet en kan hier op rusten met de borst zodat ik geheel ontspannen armen heb.dit leek erg goed te werken en na 12 rondes toen we werden afgevlagd.had ik nergens last van,weer een probleem minder,helaas vernamen we al dat de grip op de bak en op het voorwiel al verre van goed was,en belande we in de doordraaier na start finish met een noodgang in de grindbak,het span gleed volledig weg en remmen,gas geven of terug schakelen had weinig effect.kon hem net recht uit de grindbak insturen.en kwamen na 80 meter stil te staan,even er uit moeten trekken met 3-4 man en konden naar binnen rijden,geen schade,enkel 15 kg grind op de undertray,
we hadden weer wat secondes gepakt maar de andere teams ook.en zo zouden we zondag op de 14de plek starten met bertrand en Wout Vermeulen achter ons,betrand had geen tijd neer kunnen zetten ivm een opgeblazen blok en wat andere motor problemen.
Via HP Parts weer een mooie set banden rondom laten omleggen om dit verder te voorkomen.



Zondag ochtend hadden we nog een warm up van 10 minuten,na 2 rondes brak het schakelpedaal af en konden we niet schakelen en zijn we naar binnen gegaan.bij team kentrop een stukje rvs strip kunnen vinden,deze op maat gemaakt en laten lassen door Kees Kentrop,en zo waren we weer volledig klaar van de wedstrijd.

De temperatuur liep al snel op richting de 33 graden,en dat zou nog wat gaan beloven,we hadden er erg veel zin in,een goed lopend blok,verse rubbers,en nieuwe olie in de remmerij.
Het wachten in je overall bij 33 graden was niet al te prettig,maar dat hoort er eenmaal bij.gelukkig werden we bij de start nauwelijks op gehouden en konden we snel van start.

Tijdens de kwalificatie zagen we al dat we met Wout Vermeulen en Toon harthoorn een leuke strijd zouden kunnen verwachten,beide nieuwe rijders,met ervaren bakkenisten,gelijkwaardige spannen,en wederom ook Zeeuwen,waar dus al het gehele weekend enige grappige discussies waren.

De start 
de lichten gingen uit en wisten goed weg te komen,helaas wat in moeten houden anders lagen we bij phil croft in de bak.
het Zeeuwse team hadden we nog achter ons liggen,en onze voorgangers liepen vrij snel van ons weg.en we zouden zoals verwacht een leuk duel achteraan het veld gaan maken,het span liep erg lekker maar een verkeerde tandwiel verhouding zorgde eigenlijk dat we veel topsnelheid miste.na een blauwe vlag situaties kwam de concurrentie voorbij.Dit konden we natuurlijk niet pikken en zijn er alles aan gaan doen om dit te herstellen,na 2 bochten zaten we weer op z'n achterwiel en na 1 ronde ging het zeeuwse team voor de haakse rechter bocht breed naar links om aan te remmen en in te sturen,hier zagen we onze kans en hebben ons span er aan de binnen kant tussen geduwd en konden er zo voorbij,nog meerdere malen achterom gekeken maar zagen het team niet meer.de laatste rondes zijn we redelijk wat harder gaan rijden,en bij Wout ging het niet zo lekker meer helaas.
We zijn deze race als 15de geëindigd en hebben zo toch weer een punt mee kunnen nemen naar huis.

We zijn alle dik tevreden,een nieuw team,een volledig nieuwe ervaring als nieuwe rijder een eerste race op een echt circuit.


de overige 3 evenementen zijn onze thuis wedstrijden op Assen,hier zijn we wat bekender,en in aanloop daar naar toe word het spatbord nog in de definitieve kleur gespoten,gaat het span nog de testbank op,en word de tandwiel verhouding nog even grondig aangepast.We hebben betere verwachtingen voor Assen dan dat we nu rijden en hopen daar toch de top 10 te bereiken.

 

 

Oss Race 2 & 3.

Het pinksterweekend zou in teken staan van race 2 en 3 op het paalgraven circuit in Oss,na een vroege stop in Hengelo,wilden we nu een beter weekend hebben,met resultaten,Vrijdag zijn we vertrokken naar Oss om daar rond 16:00 aan te komen en de tent op te bouwen,het weer zat erg tegen bij aankomst,en zijn eerst maar even wezen eten met hoop op beter weer.en dat kwam er.

Zaterdag hadden we overdag niets op de planning staan en zijn we de stad in gegaan om wat laatste boodschapjes te doen,het span verder nog even na te kijken,en s'avonds zou de keuring en de briefing wezen.Wederom weer goed gekeurd,

Zondag begon met een warm up van 10 minuten,en vervolgens de eerste kwalificatie,helaas na enkele ronden begon het blok weer tegen te stribbelen en zijn we weer vroegtijdig gestopt,maar zaten wel binnen de 120% van de top 3.

voor de 2de kwalificatie druk bezig geweest met het probleem vinden,storingscodes uitlezen,brandstofdruk controleren,maar konden niets vinden,bougies gewisseld,en zijn toen kwalificatie 2 gaan rijden,het blok voelde best goed aan,maar helaas na 1,5 ronde was het einde in zicht voor ons,remmend op het rechte stuk pakte we een slecht stuk asfalt mee en ging het span z'n eigen ding doen,met moeite konden we hem op het asfalt houden,en helaas moesten er ca 20 grote pionnen en ons fusee en zijspatbord er aan geloven,en zijn direct gestopt,bij een ander incident op de baan waarvoor de rode vlag werd gebruikt konden we naar de paddock rijden met een slakkegang.

Het spatbord lag in 6 stukken en Rose-Marie en Andre hebben dit weer met tape op de juiste plaats gezet en Johan Hogenbirk kwam zijn hulp aanbieden om het spul weer te verstevigen met polyester,wat weer werd aangeboden door HP Parts.Heel erg bedankt alle.

Zelf was ik druk bezig met de schade aan het span zelf te verhelpen,de beplating rond de radiateur was flink aangetast en los getrokken van de koker,S' avonds is Colin Nicholson langs geweest om het fusee te bekijken en uit te lijnen,over één meter moet het toespoor tussen de 2 en de 4 mm zijn,in dit geval was het 8 CM uitspoor!!!Het fusee had dus een flinke klap gekregen.Helaas hebben we hier door race 1 moeten missen en ben ik tot 01:30 bezig geweest om alles weer goed te krijgen,en wederom de motor nakijken,

Maandag konden we s'ochtends een warm up gebruiken om het span te testen,sturen en remmen ging weer van als ouds,en de motor klonk en reed weer perfect.

S'middags was het tijd voor race 2,ons doel was de motor niet te belasten en de race uit te rijden.bij de start hadden we al meteen niet al het vermogen van het blok beschikbaar en waren erg slecht van plek gekomen,de motor kwam wel op toeren en reageerde meteen,maar miste erg veel koppel.toch konden we op een redelijke snelheid de gehele race rijden,we werden door winnaar Kees Kentrop en Danny de Haas wel 2 keer gelapt,maar hadden wel de race uitgereden,en dat was ons doel voor deze race.We kamen op de 11 plek binnen en zo zijn de eerste 5 punten binnen,al met al een weekend met veel sleutel werk en ben persoonlijk niet tevreden,veel problemen met het motorblok,waardoor je niet aan kan haken bij de voorgangers.De volgende wedstrijd zal in Zolder worden verreden mits die door gaat,Mettet 1 en 2 juni voor het belgisch kampioenschap laten we schieten om zo de tijd te hebben om het blok geheel na tekijken en uit te lezen,en een spatbord te regelen vanuit Engeland,om zo weer geheel race klaar te zijn als we naar Zolder gaan.

 

 

 

 

 

Hengelo Race 1.

Onze eerste wedstrijd zou nu Hengelo worden,gezien de paasraces niet hun doorgang kunnen vinden vanwege de slechte weers omstandigheden,
Vrijdags zijn we vertrokken naar de achterhoek om daar ons spulletje op te bouwen,we hadden een nieuwe tent bij dus dat was weer even puzzelen,maar zijn er 6m op vooruit gegaan,en erg stevig.
Er waren 21 spannen aanwezig,en er mochten er maar 18starten,een zware opgave voor een team wat nog nooit 1 wedstrijd heeft gereden,
S'ochtend vroeg moesten we Qp1 rijden,en konden lekker aanhaken bij een groepje en reden naar een 15de tijd,we waren tevreden maar wisten dat we harder konden,S'middags tijdens de uitgestelde QP2 zijn we gestart op regenbanden in verband de hevige buien vooraf,en niet veel later kwam het weer met bakken naar beneden,ik had m'n vizier nog schoon gemaakt,maar niet meer behandeld,dus de regendruppels bleven druppels en het zicht was ver te zoeken,rijden op de lijnen langs de weg ging enigszins wel,maar is niet uitstekend,en we waren toch gekwalificeerd,en daar mee zijn we dan ook naar binnen gereden.

Zondag,
Zondag om 15:20 zouden we van start gaan,enigzins toch wel wat spanning,maar bij het signaal dat we over 1 minuut van start mochten was dat volledig weg,het licht sprong uit,en hadden een goede start,John smits gleed bij de omwonende door de tuin.en dat veroorzaakte een opstopping in de eerste bocht,daar hebben we 2 plekken naar voor kunnen schieten,vervolgens reden we achter een 2 tal spannen aan en zijn hier aan voorbij gegaan,helaas na 4 rondes begon de motor problemen te geven,hij liep steeds beroerder en zijn daarom helaas naar binnen gereden,
ondanks het zware startveld en de combinatie eerste race het circuit,en de weersomstandigheden toch gekwalificeerd,helaas een slechte race,zijn we toch erg tevreden met de vorderingen.
en kijken we erg uit naar de volgende race in Oss.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Val de vienne maart 2013.

Zaterdag 16 maart was het zover,alle spullen waren ingepakt.

Span stond op de paradiso klaar voor de 1200 km lange heen reis naar Frankrijk.

S'middags rond 5 uur zijn we vertrokken uit Assen,dit zou de eerste test wezen met de paradiso.

rond 21:00 zijn we bij grensovergang hazeldonk gestopt om te tanken,en wat schepte onze verbazing,een wipwap in de model van een zijspan,we konden het niet laten en de eerste fotos waren een feit.rond 00:00 reden we Frankrijk binnen om via lille binnendoor naar Aras te rijden en vanuit daar weer binnen door naar Parijs,dat we geluk hadden qua weer blek al snel,naast de wegen lagen sneeuwbergen die van de weg waren geschoven,van soms wel 3 meter hoog,en nu was de weg mooi schoon.Rond 03:00 kwamen we bij parijs aan,wat een drukte daar nog midden in de nacht,dat de eiffeltoren bestaat weten we nog niet we hebben hem niet kunnen ontdekken,vele uren en km's later kwamen we rond 08:00 op de paddock 15 uur sturen achter de rug.het weer zat niet echt mee,de regen viel met bakken naar beneden.

 

We zijn meteen begonnen met ons kamp op de bouwen,de nieuwe partytent stond al snel,maar zo snel hij stond was hij ook weer weg.de wind pakte er onder,en hebben hem snel aan allekanten vast gezet met de middelen die we hadden,2 autos,caravan,paradiso.en dat werkte.

 

Maandag  cursusdag 1

in de ochtend hebben we ons heorie examen gedaan,en in de middag werden de eerste km's gemaakt,

helaas hebben we zelf niet gereden,

 

Dinsdag cursus dag 2

We kregen sóchtends een uur de tijd om te rijden,en hebben de volledige tijd gereden,wel een natte baan maar dat mag de pret niet drukken. S'middags de licentie nog even gehaald en uitreiking van de diploma's

Woensdag.

Woensdag hadden wij zelf niets op het programma dus deze dag heb ik benut aan onderhoud,het achtertandwiel en de spacer waren los gekomen,dus meteen uit elkaar gehaald schoongemaakt en weer gemonteerd,en nog wat kleinigheden afgesteld.

Donderdag.

Donderdag heb ik samen met 2 andere bakkenisten van de cursus gereden puur om km's te maken,

De eerste sessie hebben we meteen maar benut om zo veel mogelijk te rijden die dag,na enkele rondens werden we verrast en stond de neus tegen de rijrichting in,maar we konden snel keren en weer met een brede glimlach volgas langs start/finish,Verder nog even een klein onderonsje gehad met een een solo die vlak voor een bocht inhaald en naar buiten duikt,precies in onze lijn,dus die zat nagenoeg tegen de kuip aan.niet erg slim op deze krappe plaats inhalen.Helaas na 25 rondes in de regen klapte er een vriesdop uit het blok,vlak voor start/finish zijn meteen naar binnen gerold,en hebben het span opgebokt.
Alle vriesdopen er maar uitgehaald en opnieuw vast gelijmd,blok volledig gespoeld met diesel.en alles weer schoon gemaakt.nieuwe olie en filter er in,en we konden weer rijden na 1,5 uur.In de middag nog 4 sessies gereden,en waren lekker op gang. 

 

Vrijdag.

Vrijdag zou de eerste dag worden dat we als team zouden rijden op het circuit samen met Andre Schreuder,In de ochtend zijn we begonnen met tijden van 2:20,Eerste keer samen rijden,uberhaubt de eerste keer dat we eindelijk met het span vrij konden rijden,en ronde na ronde werdt het tempo wat versnelt.onze snelste tijd van de dag was een 2.07 geloof ik,maar volgens mij hebben we sneller gereden,een aantal andere teams uit het onk konden we mooi volgen en zelfs voorbij steken en voorblijven,Dat gaf ons een goed gevoel om naar huis te keren en alles weer schoon te maken om de week er op de paasraces te rijden op het TT circuit Assen,helaas is dit uitgesteld naar September.